Torjutuksi tulemisen tunne rapauttaa terveyttä – 5 askelta aitoon elämisen iloon ja hyvinvointiin

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Jos kehosi ilmoittelee itsestään erilaisilla vaivoilla ja tunnet väsymystä ja ahdistusta, et ole päätynyt tilanteeseen hetkessä. Olet ajan kuluessa ottanut pieniä askeleita tilannetta kohti.

 

Voi olla, että olet tietoinen ongelmastasi, mutta sen lähtöpiste on ehkä painunut unholaan.

 

Jos otat selville, mitä reittiä olet kulkenut nykyiseen tilanteeseen, voit ryhtyä ottamaan askeleita takaisin – kohti aitoa elämisen iloa ja terveyttä!

 

Polkuja on monia, mutta tässä artikkelissa kirjoitan torjutuksi tulemisen tunteen ja yksinäisyyden merkityksestä terveyteesi.

 

 

Torjutuksi tulemiselta ei kukaan pysty välttymään. Viisivuotias poikani joutui kokemaan sen jokin aika sitten puistossa.

 

Ainoana lapsena leikkikaverit ovat pojalleni erityisen tärkeitä.

Kaksi suunnilleen hänen ikäistään tyttöä keinui pomppukeinussa ja piti hauskaa.

Poikani yritti monin sanankääntein tutustua lapsiin ja saada leikkiseuraa.  Hän kysyi lasten ikää ja nimeä. Tytöt eivät vastanneet sanallakaan hänelle, juttelivat vain toisilleen.

Poikani katseli keinumista hämmentyneenä, leikkikaveria toivoen. Tilanne ei tuntunut ratkeavan sinnikkäistä yrityksistä huolimatta.

Lopulta menin avuksi jututtamaan tyttöjä. Yhteinen keinumishetki onnistui, mutta vankka puhumattomuuden muuri ei murtunut.

 

Torjutuksi tuleminen satuttaa.

 

Milloin sinä koit tämän tunteen viimeksi? Tyrmättiinkö projektisi, johon olit panostanut paljon aikaa ja vaivaa? Töksäyttikö työkaveri sinulle ikävästi? Tunsitko jääneesi vaille läheisyyttä parisuhteessasi?

 

Se, miten reagoit tällaisiin tilanteisiin, on merkittävä asia hyvinvointisi kannalta.

 

Toki epäystävällisyys tuntuu hetken ikävältä. Mutta saavatko tällaiset tilanteet sinut suureen tunnemylläkkään?

 

Entä jatko – jäävätkö huonommuuden, häpeän, vihan ja ulkopuolisuuden tunteet kytemään? Jos nämä tunteet ovat liiankin tuttuja, on hyvä pysähtyä ja tiedostaa, mikä vaikutus niillä on elämääsi.

Jos torjutuksi tulemisen tunne on tuttu, polkusi tämänhetkiseen tilanteeseen on voinut olla seuraavanlainen. Kuulostele jokaista askelmaa, löydätkö yhteneväisyyksiä omaan elämääsi.

 

 

 

1. Tulkinta tilanteesta

 

Jos jäit lapsena leikin ulkopuolelle tai sinut valittiin liikuntatunnilla viimeisenä joukkueeseen, olet hyvinkin voinut tehdä virhetulkinnan tilanteesta. Lapset tekevät usein niin. Ehkä ajattelit, että sinä et olisi riittävän hyvä. Sinussa on joitain vikaa. Olet ulkopuolinen.

 

Omaksut asian osaksi identiteettiäsi.

 

2. Tulkinta kasvaa tarinaksi

 

Virheellinen uskomus jää elämään ja vahvistuu erilaisten kokemusten sattuessa eteen.

 

Niinpä tilanteet työpaikalla tai parisuhteessa voivat saada aktivoitumaan torjutuksi tulemisen, ahdistuksen ja yksinäisyyden tunteet kerta toisensa jälkeen.

 

Ihminen on syntynyt sosiaaliseksi. Kautta aikojen ihmiset ovat eläneet heimoissa ja yhteisöissä. Yhteisön ulkopuolelle joutuminen on merkinnyt todellista vaaraa.

 

Kehosi kytkeytyy nykyäänkin stressitilaan, jos koet jääväsi ulkopuolelle ja tulevasi torjutuksi.

 

Jos joskus olet tehnyt virhetulkinnan arvostasi, voit tuntea olosi yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi vaikka kuinka suuren joukon keskellä.

 

 

3. Kivun välttäminen jatkossa – suojautuminen

 

Jotta et enää joutuisi kokemaan noita raskaita tunteita, kehität ehkä huomaamattasikin selviytymiskeinoja. Stressitila on kehon puolustautumiskeino. Sitä kutsutaan myös taistele tai pakene -tilaksi.

 

Miten sinä toimit? Taisteletko vai pakenetko?

 

Tässä vaiheessa haluan huomauttaa, että nämä eivät ole helppoja kysymyksiä. Jos olet kyllin rohkea puntaroimaan tällaisia asioita, olet jo ottanut tärkeitä askeleita palataksesi elämäniloon ja terveyteen.

 

Mikä on siis sinun tapasi reagoida?

 

Oletko ryhtynyt suorittamaan tehtävälistoja ja elämää, jotta ankara sisäinen ääni omasta riittämättömyydestä vaimenisi? Hukutatko sisäisen tuomarin äänen kiireeseen?

 

Vältätkö tietynlaisia tilanteita työssäsi tai vapaa-ajalla, joissa on vaarana joutua tuntemaan taas tuo torjutuksi tulemisen tunne?

 

Tai oletko vihainen? Ärsyttääkö kaverin tai puolison toiminta? Entä soimaatko itseäsi?

 

Jos huomaat, että tuomitset ja arvostelet ihmisiä, sinulla on arvokas tilaisuus ottaa yksi askel kohti parempaa oloa. Häpeätutkija Brené Brownin mukaan olemme ankaria toisillemme, koska olemme ankaria itsellemme.

 

Toisen ihmisen tuomitseminen tai arvosteleminen on keino päästä itse pois verkosta.  Tarve arvostella kertoo sinusta itsestäsi. Ajatuksesi voi olla hyvin tiedostamaton: ”Jos toinen pärjää jossakin asiassa huonommin, minulla on paremmat mahdollisuudet selvitä.”

 

Brownin mukaan tutkimuksissa on todettu, että ihmiset arvostelevat muita ihmisiä juuri niillä alueilla, joilla itse ovat alttiita häpeälle.

 

Tarkkaile siis syyttämättä itseäsi, mikä saa sinut kiukustumaan ja arvostelemaan muita. Se on tärkeä johtolanka polullasi takaisin elämäniloon.

 

 

4. Ihmissuhteesi ovat sisäisen tilasi peili

 

Tärkein ihmissuhteesi, eli suhteesi itseesi, kärsii siitä uskomuksesta, että et kelpaisi joukkoon.

 

Lisäksi suojaksesi rakentamasi toimintamallit eristävät sinua entisestään hyvinvoinnillesi tärkeistä ihmissuhteista.

 

Riidat, vetäytyminen, kiire ja arvosteleminen pitävät sinut yhä enemmän omassa henkisessä yksiössäsi.

 

5. Terveydelläsi on yhteys sisäiseen tilaasi

 

Stressitilan estäessä kehon normaaleja itsekorjaustoimintoja myös terveytesi alkaa rapautua. Yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden tunteiden tuoma stressi on haitaksi kehollesi.

 

Harvardin yliopistossa tehdyssä pitkässä, 75-vuotisessa tutkimuksessa selvitettiin sitä, mitkä tekijät vaikuttavat ihmisen onnellisuuteen ja terveyteen eniten.

 

Saatiin selville, että yksinäisyys on myrkkyä terveydelle.

 

Yksinäisyys lyhentää elinikää. Yksinäisten ihmisten fyysinen terveys ja aivotoiminta heikkenevät tutkimuksen mukaan nopeammin kuin niiden, jotka kokivat aitoa yhteyttä ystäviin, perheeseen ja yhteisöön.

 

Ihmissuhteiden määrällä ei niinkään ole väliä, vaan niiden syvyydellä on.

 

 

Jos huomasit olevasi jollakin näistä askelmista, voit palata takaisin. Nyt tiedät reitin!

 

Kulje askelia havainnoiden, älä itseäsi syyttäen.

 

  • Terveys-askeleella tarkastele rauhallisesti, miten sinä voit.

 

  • Siirry sitten seuraavalle askeleella tutkimaan, miten ihmissuhteesi voivat. Onko jossakin pinnan alla kaunaa, katkeruutta, surua? Millainen on suhde itseesi? Pidätkö omasta seurastasi?

 

  • Entä suojautumisen askel? Missä tilanteissa tunnet tulevasi torjutuksi? Miten reagoit silloin?

 

  • Tärkein askeleesi on tulkinnan askel:

 

Muistatko varhaisempia muistoja, jolloin koit noita samoja  torutuksi tulemisen tunteita? Ehkä muistat jonkin muiston,     joka on voinut vaikuttaa koko myöhempään elämääsi. Usein emme sitä tietoisesti pysty enää tavoittamaan.

 

Kuitenkin, jotta koko vyyhti voisi purkautua, sinun täytyy korjata joskus aikanaan tekemäsi virhetulkinta omasta arvostasi.

Tarvitset siis työkalun, jotta saisit uskomuksen korjattua pintaa syvemmältä, tiedostamattomasta mielestä.

 

Järjen tasolla on helppo kertoa itselle siitä, että olet rakkauden ja arvostuksen arvoinen.

 

Paranemisen avain tekee työn tiedostamattoman mielen puolella.

 

 

Poikani ikävän puistokokemuksen jälkeen minä kerroin häenelle, kuinka rohkeasti hän teki ryhtyessään juttelemaan tuntemattomille lapsille. Kerroin, että tytöt olivat ehkä ujoja ja epävarmoja. Käytös kertoi tyttöjen olotilasta, ei niinkään poikani viallisuudesta.

 

Ehkä sinulle ei kukaan huomannut selittää noita asioita kauan sitten. Tai sitten joku koetti, mutta et kyennyt uskomaan asiaa sydämessäsi.

 

Voit korjata tilanteen nyt. Olet jo edennyt siihen suuntaan, sillä luit tämän tekstin.

 

Seuraavaksi ota käyttöön Paranemisen avain tai muu hyväksi katsomasi työkalu ja korjaa joskus tekemäsi virhetulkinta.

 

Silloin voit palata kehon ja mielen tasapainotilaan, jolloin näet itsesi niin kuin minä näin poikani puistossa.

 

Näin hänet rakkaana, kauniina, arvokkaana ja rohkeana ihmisenä, joka opettelee tätä elämää.

 

Sellainenhan hän todella on, vaikka joskus itse uskoisi muuta. Aivan niin kuin olet sinäkin.

Kun uskot totuuden itsestäsi, se välittyy kaikkeen ympärilläsi – stressitasoon, toimintatapoihin, ihmissuhteisiin ja terveyteen.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail