3 keinoa välttää kiire

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Tiedätkö, sen tunteen kun olet myöhässä jostakin? Yrität parhaasi mukaan ehtiä kotiovesta ulos. Avaimet ovat hukassa. Kun löydät ne, tiputat ne hädissäsi. Kaulahuivi jää oven väliin. Lyöt kiiressä kyynärpääsi kipeästi ovenpieleen.

 

Kiireinen lähtö kotoa on usein hitaampi kuin kiireetön. Pitkään jatkuessaan kiire vie valtavasti voimavarojasi.

 

Tässä kirjoituksessa annan kolme vinkkiä, siitä miten saat rauhoitettua elämääsi ja mieltäsi.

 

Ensiksi sinun on hyvä tiedostaa, että jatkuva kireyden ja kiireen tunne EI ole normaali tila. Se kertoo toimintahäiriöstä, joka väistämättä laskee toimintatehoa. Toisin sanoen: kiireen tunne saa sinut suoriutumaan huonommin arjestasi.

 

Sulje hetkeksi silmäsi. Mitkä ovat sinun kiireesi syyt?

 

Tässä vaiheessa mielessä voivat alkaa vilistä ne kaikki puolitiessä olevat tehtävät töissä, puhumattakaan siitä, että pitäisi ehtiä olla perheen kanssa, huolehtia ruokaa pöytään, tervehtiä vanhempia, isovanhempia, ystäviä. Nyt on kevät – pihahommat, ikkunanpesu.

 

Kuitenkin, jos kiireen tuntua säätelevä Kiireministeriö on jossakin, niin se on sinussa ja sinun ajatusmalleissasi. Se ei ole jääkaapin oveen liimatussa tehtävälistassa. Tutkimuksiakin tästä on tehty. Ratkaisevaa on se, miten tulkitset tilanteet ja olosuhteet. Erittäin usein ihmiset tulkitsevat päin prinkkalaa.

 

Monen tiedostamaton mieli päättää silmänräpäyksessä, että tekemättömät työt ovat uhka. Tämä tapahtuu jo ennen kuin täyttä kalenteria on edes avattu.

 

Miksi? Sinussa on kuvia eli muistoja. Ajattelusi koostuu aina kuvista, muistit niitä tietoisesti tai et.

 

Varsinkin unholaan painuneet kuvat ohjaavat toimintaasi automaattiohjauksella. Muistojesi joukossa voi olla lukemattomia kuvia ärtyneistä vanhemmista ja hoputtamisesta aamuisin. Ehkä olet lapsena ajatellut, että lähdöissä on jotakin erityistä. Olet tehnyt tulkinnan: “Jos en ole tehokas, tapahtuu jotakin pahaa.”

 

Voi myös olla, että opettajasi arvosteli sinua tiukoilla sanankäänteillä siitä, miten selvisit tehtävästäsi. Se sattui paljon. Ehkä ajattelit: “Olen arvokas vain, jos ansaitsen sen. Hyväksyntää ei tipu löysin perustein.”

 

Tietoisesti saatoit unohtaa tapahtuneen, mutta alitajunta ei unohda. Automaattiohjaus on toimii. Olet ikävästä tilanteesta lähtien tehnyt kaikkesi työpaikalla ja perheen parissa, jotta välttyisit jatkossa tuolta kivulta. On voinut olla vaikeaa sanoa ei.

 

Pidä siis mielessäsi tämä: Kiireen kuristava tunne on merkki siitä, että olet tulkinnut jotakin joskus väärin ja uskot siihen edelleen. Olet taltioinut kuvan, joka sisältää väärää tietoa! Tuo virhetulkinta saa näkemään asiat niin, että NYT on kiire.

 

No mitä voit tehdä kiireen tunnetta helpottaaksesi? Miten voit tietää, mistä kiire kohdallasi johtuu?

 

1. Ole rehellinen itsellesi

 

Kysy itseltäsi: Mitä tapahtuisi, jos et pystyisikään suorittamaan niitä asioita, jotka täyttävät kalenterisi ja tehtävälistasi?

Entä miltä sinusta tuntuisi, jos näin kävisi? Tuleeko hätä siitä, että asiat kaatuvat niskaan, jos et pysty hallitsemaan tilannetta? Pelkäätkö tulevasi unohdetuksi, jos hengähdät hieman ja jätät menoja väliin? Tai pelkäätkö loukkaavasi jotakuta?

 

Kun opit katsomaan kiirettä pintaa syvemmältä, voit jo sillä helpottaa stressitaakkaasi.

 

2. Tee tilannearvio ja totea: “Nyt asiat ovat näin”

 

On helpottavaa ymmärtää, että olosuhteita vastaan pyristeleminen aiheuttaa lisää stressiä. Harvoin pystymme vaikuttamaan olosuhteisiin merkittävästi.

 

Meille kaikille on annettu 24 tuntia vuorokaudessa aikaa. Eräs viisas mies totesi kerran, että tässä maailmassa kaikella on rytminsä. Yö muuttuu päiväksi rytmillään, samoin talvi muuttuu kevääksi, kun on sen aika. Sateen jälkeen paistaa aurinko.

 

Asioiden etenemiseen kuluvan ajan voi kuluttaa hätäilemällä, kiirehtimällä, hoputtamalla tai kiroamalla vesisadetta. Asioiden luonnollinen rytmi ei siitä muuksi muutu. Asiat sujuvat helpommin, kun oppii luottamaan elämän rytmiin.

 

Tunne on huikea. Aivan kuin olisi räpiköinyt ristiaallokossa pitkään. Sitten vähän kerrallaan oppii seisomaan lainelaudalla ja luottamaan, että aalto kantaa ja vie. Ensin laudalla pysyy vähän kerrallaan, mutta taito kehittyy.

 

Jotta voisit pysyä laudalla pidempään ja pidempään, tärkein neuvoni on tämä:

 

3. Tuuleta muistojesi arkistot pieleen menneistä tulkinnoista

 

Tässä kohtaa apuvälineet ovat tarpeen. Tiedostamattomien muistojen viidakko ei ole kenenkään tietoisesti hallittavissa. Paranemisen avain on yksi parhaista tietämistäni keinoista.

 

Tuulettaessasi alat nähdä nykyhetken realistisesti. Ja mitä siitä seuraa? Rauha. Kiireinen mielesi tyyntyy. Pystyt arvioimaan tehtävälistaasi neutraalisti. Uskallat sanoa tarpeen tullen ei. Näet, mikä TODELLA on ajankohtaista ja voit hoitaa asian rauhallisena.

 

Pian huomaat, että nyt sinulla on juuri sopiva hetki soittaa rauhassa ystävälle tai ottaa päiväunet. Asiat ovat hyvin.

 

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail